Hoe stel je prioriteit?
Het is best lastig om te gaan met tijd plannen als je een druk levenstyle hebt? Het is wel handig. Ik heb het druk en zoveel te doen. Ik ben een moeder en kinderen hebben me nodig. Ze beseffen het niet, maar het is wel zo. Ik werk, heb mijn eigen bedrijf, mijn partners, mijn huishouden en ook nog mezelf. Ik zie mezelf de laatste tijd veel werken, constant heel vroeg opstaan 4 soms 5 uur. Er is nog zoveel dat ik graag wil doen op een dag, wat ik vaak denk is dat 24 uur per dag te kort is om het werk af te maken. Geen tijd om even een stuk in de Linda lezen, de kinderen wat langer vasthouden en nog tien keer zeggen hoeveel ik van ze houd dat ze helemaal gek van mij worden. Toen besef ik dat het is heel belangrijk is dat ik mijn tijd goed indeel, prioriteit stellen en de balans moet opzoeken tussen alles . Hoe prop ik sporten, gezond koken, goed persoonlijkheid zoals constant vrolijk, vriendelijk, behulpzaam zijn. Een goed partner en goed moeder en er nog goed uit willen zien plus slank zijn met een strakke buik voor bikini tijd die gaat komen. Vervolgens ook nog mijn werk en persoonlijk ontwikkelen. Oh laten we ook niet vergeten de vriendschappen en onderhouden daarvan die hoort er ook bij.
Maar ik heb een techniek dat ik gebruik om mijn prioriteiten te stellen dat is de prioriteitenmatrix van Eisenhower :
1. Er zijn taken die belangrijk en dringend zijn dat krijgt de eerste prioriteit zoals je werk dat op tijd af moet zijn, een belangrijk vergadering of je kind valt uit de boom en meteen naar het ziekenhuis moet. Dit eist direct afhandelen.
2. Belangrijk, maar niet dringende taken . Zoals je studie af maken of je kind opvoeden. Doelen stellen op je werk of levensgebied. Het ontwikkelen van kwaliteit en je eigen persoonlijkheid. Dit zijn heel belangrijke zaken wat je goed moet regelen. Als je deze taken goed plant en in balans hebt dan ben je erg goed bezig. Dan zal je ook minder uit balans voelen.
3. Onbelangrijk, wel dringende zaken. Vaak voor je is onbelangrijk, het is meer prioriteit van andere mensen waar je mee moeten omgaan, omdat ze bijvoorbeeld je hulp urgent nodig hebben. Een e-mail of telefoontjes die tussendoor moet worden beantwoorden. Verjaardagen of 25 jaar huwelijk of andere feestje. Deze zal je goed in de gaten houden en je erg afvragen hoe belangrijk het is voor je. Het neemt ook allemaal tijd in beslag wat je kan besteden aan iets echt belangrijk voor je is.
4. Onbelangrijke taken en niet dringend. Zeker niet meteen moet gebeuren, zoals lekker rond shoppen of langs al de social media pagina blijven hangen. Soms is leuke dingen om te doen en andere keer ook gewoon onzin dingen waar je niks zal bereiken hiervoor. Dit kun je juist een beperkte tijd aan besteden. Relaxen is van belang maar werk moet ook af en je doel die moet je uiteindelijk ook gaan bereiken.
Nu is aan jou wat je ermee doet, doelen stellen is voor iedereen anders. Stel je prioriteit en maak een plan en houd je er aan. Ik maak het zelf ook dagelijks mee. Ik ga goed nadenken wat ik heel belangrijk vind in mijn leven en hoe ik wil hebben en ik handel daar na. Iedere ochtend maak ik to do lijst van de dag en dat volg ik. Op deze manier maak ik dingen af die belangrijk voor me is. Sommige dingen vind ik zonder van mijn tijd dan doe ik het ook niet. Zoals af en toe neem ik de telefoon gewoon niet op als het niet uitkomt, waarom zal wij moeten stoppen met onze bezigheid, omdat iemand iets met ons wil spreken. Hier stellen wij iemands ander behoefte al boven onszelf. Wat ik wil zeggen is dat ik de telefoon niet opneem als ik bezig ben met wat belangrijker dan telefoongesprek. Het antwoordapparaat en voicemail is niet voor niks.
Heb je hier wat aan? Ik ben best druk geef ik toe maar wie niet. Ik probeer ook beter mijn tijd in te delen door die Eisenhower mothod in te voeren. Heb jij ook last van prioriteiten stellen van taak en plannen. Hoe ga je ermee om? En hoe vind je mijn aanpak?
Veel liefs,
Jeapiebel